Berichtje van een 20-jarige Afrikaan - Reisverslag uit Accra, Ghana van Myrthe Wessels - WaarBenJij.nu Berichtje van een 20-jarige Afrikaan - Reisverslag uit Accra, Ghana van Myrthe Wessels - WaarBenJij.nu

Berichtje van een 20-jarige Afrikaan

Door: Myrthe Wessels

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

25 April 2015 | Ghana, Accra

Welkom leuke, lieve, favoriete lezers,

Hier weer een bericht van jullie 20-jarige Afrikaan. Uiteraard zal ik jullie de details van mijn verjaardag niet onthouden, maar ik zal beginnen bij waar ik geëindigd ben: de examenweek.

Maandag 13 maart ‘zouden’ we namelijk beginnen met de examenweek. Deze was overigens al een week uitgesteld, dus het werd eens tijd. Amber en ik kwamen op school aan: geen examens. De hele dag hebben we niks uitgevoerd. Een aantal kleine lesjes gegeven, maar de kinderen wilden natuurlijk examens. Ze hadden geleerd, waren zenuwachtig en wilden starten.
Maandag ging niet lukken. De examens waren namelijk niet geprint. Daarbij kwam dat er een heleboel examens nog niet eens uitgetypt waren. Dinsdag dan? Met iets minder goede moed liepen we het schoolplein op. De gebruikelijke begroetingen van de kleine kindjes en een goedemorgen naar de leraren zoals iedere ochtend en daarna kwamen de kinderen uit hogere klassen kwamen al naar ons toe: “Will we write exams today?” Al snel kwamen we erachter dat het vandaag ook niet ging gebeuren. Dag twee van nutteloos op een stoel de tijd uitzitten. Voor de duidelijkheid: dan duurt de dag heel erg lang. Op woensdag konden we dan eindelijk beginnen met de examens. De kinderen hadden alsnog niet genoeg geleerd, want spieken doen ze hier ook! Ze hebben hier zelfs het lef hun notebook op tafel te pakken en het antwoord op te zoeken. Dat examen mag dan ingeleverd worden natuurlijk! Ook komen moeders of kinderen uit andere klassen even binnen lopen voor een pen of geld. Twee keer klappen betekent dat een student binnen wilt komen. Vrij apart tijdens een examen, maar ik was al lang blij dat we gestart waren. Stilte is ook iets waar ze niet veel waarde aan hechten. Meerdere malen heb ik de leraren gevraagd om stil te zijn en uiteindelijk heb ik ze mijn lokaal uitgestuurd: stil of wegwezen! Mijn kinderen willen zich concentreren. De directeur heb ik met de toetsbladen een klap gegeven (een Nederlands klapje, wees niet bang) en nadat hij eindelijk uitgelachen was, begreep hij ook mijn punt. De rest van de week heb ik hem niet meer gehoord. Missie geslaagd! De resultaten van de examens waren enorm teleurstellend, dus na de vakantie gaan we hard aan het werk.

De laatste dag van de examenweek was een bijzondere dag. Niet alleen omdat de saaie week erop zat, maar ook omdat mijn tweelingzusje in Nederland en ik in Afrika onze tienerjaren achter ons hebben gelaten. Onze 20e verjaardag apart van elkaar vieren heeft de nodige tranen gekost, maar volgens mij hebben we ons allebei goed vermaakt. Hier in Ghana is het traditie dat de jarige ondergedompeld wordt in het dichtstbijzijnde water. Was ik even blij dat de school dichtbij de zee én de rivier staat. In de kleine pauze was het dan zover. Een leraar kwam me halen en met een hele groep kinderen werd ik naar het water begeleid. Hij kan zelf niet zwemmen, dus werd ik overhandigd aan een leerling die me het water in stuurde. Mijn hele broek nat, maar gelukkig was ik nog niet omgevallen. Daar namen ze jammer genoeg geen genoegen mee, dus (nadat ik als een watje was weggerend) mocht ik nog een keer de zee in. Hoge golven en kuilen in het zand en ja hoor, de blafono lag in de zee! Er werd voor me gezongen en stiekem hoopte ik dat dit het dan was voor deze 21e april.

Nog nat van het zeewater liepen Amber en ik in de lunchbreak naar de Beach Camp. Daar stonden Alex en Robert me al op te wachten. “Hey, birthday girl! You can eat first and then GET READY!” Fijn, heel fijn. Daar gaan we weer! Nadat ik mijn overheerlijke birthday meal op had, gooide Alex me over zijn schouder en liep de rivier in. Klets, daar lag ik! Rustig heb ik al het zeezout van me afgewassen, maar toen ik terug liep stond Alex al klaar met zand op zijn borst: “let me hug the birthday girl!” Rennen heb ik wederom geprobeerd; geslaagd ben ik deze tweede keer ook niet. Al vond ik mezelf best stoer dat ik twee keer de strijd met een Ghanees aan ben gegaan. Een lekkere knuffel van Alex, daarna nog een kort moddergevecht en toen kon ik mezelf weer schoon gaan wassen. In de avond hebben mijn huisgenoten een heerlijk avondmaal voor me gekookt en heb ik nog even (huilend en wel, ik zal het niet ontkennen) mijn tweelingzusje over Skype kunnen feliciteren. Ik zal blij zijn als mijn familie aankomt volgende week. Een verjaardagsknuffel van mijn moeder en kusjes van mijn zusje zijn welkom! Nog een paar nachtjes en dan zijn ze er!

Zoals iedere blog zal ik nog even een leuke situatie vermelden die in Nederland, voor zover ik weet, niet in Nederland voor komt. Iedere middag rijden we mee terug met een leraar van de school, dus ook dinsdag ben ik (met wat natte kleren aan) in zijn auto gaan zitten. Deze leraar rijdt nogal sloom en voorzichtig. Ik begon me steeds meer af te vragen of hij zijn rijbewijs wel had. Ik vroeg hem hoe het eigenlijk zat het met behalen van het rijbewijs in Ghana. Een soortgelijke opleiding met een instructeur naast de leerling. Het duurt meestal zes maanden. Na drie maanden stopt de opleiding en moet de leerling drie maanden rondrijden zonder ongeluk te veroorzaken en dan mag hij verder op voor het laatste examen. In mijn onwetendheid vroeg ik hoe lang het hem had geduurd: “I don’t have it yet..” Dat dacht ik al! Met de motor naar school scheuren in de ochtend en ’s middags mee terug rijden met een leraar zonder rijbewijs. In Ghana kan alles!

Wel leuk om te weten: ik loop er inmiddels ook bij als echte Ghanees. De kleermaker is er, na zijn verbazing hoe laag ik mijn broek laat hangen, toch in geslaagd om een broek op maat te maken met heerlijke felle kleurtjes. Een H&M broek door Ghanese handen gemaakt. Volgende week ga ik er nog meer laten maken, zodat mijn garderobe mooi wordt uitgebreid en ik mee kan gaan als numblo yumo (black person). Een leraar op de school heeft ons geleerd wat we terug kunnen zeggen als we blafono naar ons hoofd geslingerd krijgen. Numblo yumo is hetzelfde als gekleurde man of vrouw. Iedereen vindt het hilarisch en al menig motor driver heeft zitten giechelen als we het vanaf zijn motor naar de omgeving riepen. Dat is een blijvertje dus! Langzaamaan leer ik wat meer woorden kennen, maar deze taal blijft erg ontoegankelijk voor een Westers persoon.

Sinds donderdag is de school gesloten: VAKANTIE VOOR ONS DUS.
Vanavond gaan we naar Accra. Er wordt daar een Holland Party gehouden in verband met Koningsdag. Gratis frikadellen en kroketten de hele avond geserveerd. Ik ben erg toe aan wat Nederlands voedsel, dus wij stappen zo in de trotro op naar het voedselfestijn!

Volgende keer dat ik jullie spreek ben ik omringd door mijn familie. Misschien willen zij ook wel een stukje typen!

Tot snel,
Allemaal heel erg bedankt voor de verjaardagswensen,
Groetjes, kusjes, knuffels en heel veel liefdevolle stokslagen,
Inmiddels helemaal droge en schoongewassen birthday girl.

  • 25 April 2015 - 13:01

    Arnoud:

    Hallo lieve Twin Myt,

    Fijn weer een verslag te ontvangen, iedere dag naar de brievenbus in de hoop dat....en ja hoor, eindelijk verslag nummer 4. Wederom een genot om te lezen wat je meemaakt en de ondertoon in je relaas is heerlijk. Fijne vakantie en veel plezier volgende week met je bezoek....xxx

  • 25 April 2015 - 13:26

    Gonnie:

    Ha MYT, weer genoten van je verslag, heerlijk om te lezen dat je je al wat Afrikaans voelt, knap hoe jij je aanpast aan het lieve volk daar, en hoe sterk je bent, wat is het inderdaad een topkeuze geweest om dit te gaan doen. Nog even en dan is het genieten, Kyra lekker bij jou in bed, knuffels van mama en wat plagerijtjes van je broertje, Edwin die total lief is voor iedereen, waardoor ze het allemaal goed aankunnen zonder jou thuis, geniet maar lekker van al dat bezoek, dike knuf van je ouwe tante

  • 25 April 2015 - 19:52

    Ange:

    ...klinkt als een b-day you will never forget;)...jammer dat ik niet mee mag volgende week, beetje flauw ook..maar ik hoor graag hoe het was om bij je lieffies weer te zijn. Geniet in de grote stad stoere juf! Kisses

  • 25 April 2015 - 21:11

    Els:

    Dit is echt genieten zo´n verslag. Heel veel plezier volgende week met jullie gezin.
    Dikke kus en ben trots op jou en ook op Jolien die voor het eerst weer naar huis mag voor even.
    Geweldige meiden.

  • 25 April 2015 - 21:23

    Birgit:

    He kanjer van me, liefst zouden we iedere dag een verhaal van je lezen. Heerlijk genieten omdat je dan weer even zo dichtbij lijkt! Vooral oma is niet meer te houden en wil gewoon alleen nog maar met jou bezig zijn, de hele dag. Niemand anders moet nog proberen iets te laten zien of te vertellen, ze wil alleen maar over jou horen! Tikje frustrerend voor de rest van de familie, maar goed................... En nu sinds ze skype ontdekt heeft wil ze meer 'films' zien met Myrthe in de hoofdrol! Tja, wereldberoemd in Breda inmiddels!!!
    Nog 3 nachies slapen liefie. Wat zal dat heerlijk zijn. Het hele huis staat vol met geleende koffers en reistassen en duizenden artikelen die nog mee moeten die kant op. De moeder van Amber heeft net ook nog 2 dozen en drie tassen afgeleverd, dus.........................
    Hele dikke zoen, nu ook even virtueel, maar dinsdag eindelijk voor het echie!

  • 26 April 2015 - 06:13

    Hellen:

    Oooohhhhh nu gaat het op schieten hoor! Weg met de rust! Heel Ghana op zijn kop. Heb je iedereen gewaarschuwd? Er is geen houden meer aan!!! Lieve schat. Heel veel plezier met jouw allerliefste ( en ook een beetje die van mij). Geniet ervan. En weet dat wij allemaal zoooo trots op jou zijn. ❤️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Actief sinds 16 Maart 2015
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 14482

Voorgaande reizen:

21 Maart 2015 - 26 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: